9 tilskudd for å redusere stress

Det er spesielle tider vi er inne i. Utover stresset som kanskje allerede var i hverdagen er det nå ytterligere usikkerhetsmomenter som en må forholde seg til.

Egenomsorg i form av eksempelvis kvalitetssøvn, meditasjon, trening og et balansert kosthold er viktige bærebjelker å ha fokus på for å håndtere stress. Om du derimot trenger noe mer, kan visse vitaminer og kosttilskudd for å redusere stress hjelpe deg med å beholde roen.

Her er 9 utvalgte tilskudd for å få en ekstra dose ro.

1. L-TYROSIN

L-tyrosin er en forløper for noen av de viktigste nevrotransmitterne i hjernen din, inkludert dopamin, noradrenalin og adrenalin. Ta l-tyrosin for å forbedre fokuset ditt med oppgaver som krever mental utholdenhet.

2. L-THEANINE

Hvis du drikker grønn te, har du kanskje følt de beroligende effektene av l-theanine. Det er en naturlig komponent i teblader som fremmer avslapning og mental fokus. Når l-theanine kombineres med koffein, øker det din hukommelse og reduserer mental utmattelse. Nok en grunn til å nyte en kopp grønn te.

3. KAVA

Hvis du leter etter noe som gir deg den samme avslappede følelsen som et glass vin eller en cocktail, kan du prøve kava. En såkalt Cochrane-gjennomgang (en overvåket studie) fant at kavalaktoner, de aktive forbindelsene i kava, reduserte angstnivået betydelig uten bivirkningene eller risikoen for avhengighet som følger med medisiner.

4. MAGNESIUM

Magnesium er et mineral som er involvert i alt fra proteinsyntesen til å regulere blodsukkeret og kontrollere nevroner. Legg til et magnesiumtilskudd i rutinen din for å føle deg mer avslappet og sove bedre om natten (blant flere andre fordeler).

Se forøvrig vår artikkel om hvordan magnesium er involvert i over 300 prosesser i kroppen.

5. RHODIOLA

Rhodiola er en urt som vokser i høyden eller i de nordlige breddegrader. Det er en adaptogen urt med egenskaper som hjelper kroppen å tilpasse seg stress og redusere tretthet.

6. ASHWAGANDHA

Ashwagandha er en adaptogen urt som finnes i Nord-Afrika og India. Den har rødlige oransje frukter og røtter som har blitt brukt i tusenvis av år. Urten har vist seg å bidra til å balansere forholdet mellom hypothalamus, hypofysen og binyrene, også kalt HPA-aksen. I dyreforsøk forhindrer urten stressindusert vitamin C-uttømming i binyrene.

7. TULSI HELLIG BASILIKUM (HOLY BASIL)

Hellig basilikum, også kjent som tulsi, er en ayurvedisk urt med tusenvis av års bruk bak seg. Nå begynner også vitenskapen å bekrefte fordelene. Studier har blant annet funnet at hellig basilikum effektivt reduserte nervøsitet og korrelert stress. En annen studie fant at det ga en forbedring på 39% i generelle stress symptomer sammenlignet med placebo. Deltakerne rapporterte heller ikke om noen bivirkninger i løpet av den seks uker lange studietiden, noe som gjør dette til et annet lavrisikotilskudd for stress.

8. SAFRAN

Dette eldgamle krydderet kommer fra krokusblomsten og har blitt brukt i matretter i tusenvis av år. Safranekstrakt er klinisk bevist for å støtte humøret ditt. I en studie med 60 personer ble det vist at safran hadde en betydelig effekt på humøret kontra de som fikk placebo.

9. ZEN MODE

Hver og en av de 8 første på denne listen kan en eksperimentere med selv hvis en vil. Det er ikke alle på listen vi selv har forsøkt isolert i like stor grad så del gjerne erfaringer du selv måtte ha.

Derimot er vi glad i Bulletproof sitt tilskudd Zen Mode som inneholder både safran, kava, l-theanin og andre ingredienser på denne listen. I Zen Mode har også B6, 5-HTP og andre nøye utvalgte ingredienser. Med andre ord er det samlet en fin fin blanding av ulike ingredienser som alle bidrar til å redusere stress.

Den beste delen: Zen Mode er tilbake på lager (Bulletproof har ikke hatt denne på en god stund).

Atle
Medeier av Superstate

Atle elsker å eksprimentere og tar på seg de mest utrolige utfordringer. Atle har derfor en erfaringsbase som gjør at vi kun deler de biohackene som faktisk fungerer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *