10% på alle varer! Bruk “IMMUN10”. Tid igjen: 1 day, 22h, 40min, 19s

Shopping cart
kr 0

Den naturlige immunforsvarguiden

Det har blitt kaldere i lufta og noen steder har snøet kommet. Det er ingen tvil om at vi er på vei inn i en ny sesong, og det kan være smart å gi immunforsvaret en ekstra boost.

Heldigvis trenger dette ikke å være komplisert eller smaksløst, og nedenfor har vi samlet noen av de beste tipsene for å å gi immunforsvaret en støttende hånd.

Immunboost sjekklisten

For de som har det travelt. Her er den enkle oversiken over naturlige midler som støtter immunforsvaret. Mer utfyllende informasjon finner du under.

Spis hvitløk: Hakk to fedd og la dem sitte i 15 minutter for at de aktive forbindelsene skal utvikle seg. Bland sammen med olivenolje og salt, og smør den over din favoritt snack (f.eks kollagenbrød) eller bare ha ved siden av en salat eller middagen.

Drikk ingefærte: Ingefær er beroligende og oppvarmende – perfekt for når du føler deg litt sliten.

Spis gurkemeie: Gurkemeie brukes til omtrent alt i ayurvedisk medisin på grunn av sine immunstøttende egenskaper. Det er takket være kurkumin, den aktive forbindelsen i gurkemeie. Elsker du ikke smaken av gurkemeie, eller synes du det er vanskelig å få til å passe inn i kostholdet ditt? Prøv Bulletproof Curcumin Max – kurkuminen her  absorberes 10 ganger bedre enn vanlig kurkumin pulver.

C-vitamin: Ikke så overraskende at denne er på listen. Den støtter de hvite blodcellene og med det hjelper den immunforsvaret.

Legg til glutation: Glutation, kroppens sjefsantioksidant, styrker immunforsvaret og fungerer sammen med vitamin C. Ta et glutationstilskudd eller få det fra et høykvalitets whey-protein.

Ikke glem D-vitamin: D-vitamin holder immunforsvaret i topp form.

Ta sink: Studier har vist viktigheten av sink for å opprettholde immunforsvaret. Når du tar sink, må du sørge for at den er koblet til kobber, slik at du ikke tømmer lagrene dine.

Bruk neseskylling: Høres rart ut, men å skylle bihulene dine er en fin måte å holde nesemembranene rene.

Få nok og god søvn: Gir en ikke kroppen hvile vil heller ikke immunforsvaret fungere optimalt. Om innsovning er en utfordring kan blant annet melatonin eller magnesium hjelpe.

Ta et bad: Tilsett epsomsalt, essensielle oljer eller bentonittleire i karet ditt for å berolige kroppen. Har du ikke tid til å bade? Prøv et magnesiumtilskudd.

Spis hvitløk for bedre immunitet

hvitløk immunforsvar

Forskning og århundrer med tradisjonell bruk har vist hvitløksens evner som et naturlig hjelpemiddel. Rå hvitløk støtter immunforsvaret, og er et flott verktøy for å føle deg bedre [referanse].

Hvordan bruke: Knus to hvitløksfedd i en bolle og la dem sitte i et par minutter. Dette gjør at de aktive forbindelsene kan utvikle seg slik at du får full nytte av hvitløken. Bland dette med olivenolje og smør på noe friskt og velsmakende – eller hvis du orker det, trykk et knust fedd i munnen og spis det rå (og gjør deg klar til å spille inn en tårevåt scene 🙂 ).

Drikk ingefærte

Ingefær inneholder sesquiterpener, eller skrevet mer forståelig, plantekjemikalier som gjør det til et kraftig naturlig middel [referanse]. Ingefær inneholder også stoffer som gingerol, shogaol, paradol og zingerone. Spesielt antas gingerol å ha være grunnleggende for de fleste av de gunstige effektene ingefær gir [referanse, referanse]. Noen av de er å hemme betennelse [referanse] og bekjempe virus, sopp og bakterier som bidrar til sykdom [referanse].

Oppskrift

For 2 personer

Ingredienser:

  • 2 kopper varmt vann
  • En 5 cm knott med fersk ingefærrot (se etter ingefær som har en tynn, skinnende hud som lett kan skrapes med neglen)
  • Fersk sitronsaft fra en 1/2 sitron
  • (Valgfritt) Gurkemeie (fersk eller tørket)
  • (Valgfritt) 1 ss rå honning  for ekstra sødme og næringsstoffer
  • (Valgfritt) Klype cayennepepper eller en kanelstang for et ekstra kick eller en beroligende smak

Fremgangsmåte:

  1. Vask ingefærroten og skjær den i veldig tynne skiver. Peeling er ikke nødvendig, men det er anbefalt å skrubbe bort synlig smuss.
  2. Tilsett ingefærskivene i varmt vann og kok i 10-20 minutter, avhengig av hvor sterk du vil ha den. Du kan også koke opp vann i en vannkoker, men du vil få ut mer av stoffene fra ingefæret ved å koke over lengre tid.
  3. Fjern fra varmen og la vannet renne gjennom en sil. Kast ingefærbitene (eller spis) og tilsett sitron, gurkemeie, rå honning eller cayenne for å forbedre smaken og gi ekstra effekter. Hvis du bruker gurkemeierot, skjær den i tynne skiver og la det småkoke med ingefæren.
  4. Du kan nyte fersk ingefærte enten varm eller kald. Kan oppbevares i kjøleskapet i 1-2 dager. Drikk en til tre kopper daglig for å maksimere de helsemessige fordelene.

Spis gurkemeie

Når du ser en lys gylden karri saus, er det stor sannsynlighet at gurkemeie er en stjerneingrediens. Historisk brukt til å behandle en rekke sykdommer (og for sin smak), har gurkemeie vært en grunnleggende ingrediens i østlig medisin og mat i tusenvis av år [referanse].

Å gå for gurkemeie når du føler deg uggen kan være smart fordi den aktive forbindelsen kurkumin kan bidra til å holde betennelsen nede og regulere immunforsvaret [referanse].

Vær klar over at kroppen ikke absorberer kurkumin lett uten hjelp. Ta derfor kurkumin med sort pepper (det aktive stoffet er piperine) eller et tilskudd som Bulletproof Curcumin Max som er designet for å absorberes 10 ganger bedre enn standard kurkumin pulver.

Ta C-vitamin

C-vitamin er et klassisk tilskudd av en god grunn: Det støtter de hvite blodcellene dine, de gode hjelperne som støtter immunforsvaret med å bli kvitt inntrengere.

Hvor mye vitamin C bør du ta? I følge Mayo Clinic er den anbefalte daglige mengden for voksne 65-90 mg om dagen, og den øvre grensen er 2000 mg om dagen. Når immunforsvaret ditt er under stress, vil kroppen din bruke mye mer C-vitamin enn den vanligvis bruker, så eksperimenter med doseringen og se hvordan du har det. Du vet du har tatt for mye da du føler ubehag i magen.

Viktig: Hvis du har mageproblemer som acid reflux eller GERD, kan høydose askorbinsyre (vitamin C) forverre symptomene. Spør legen din om andre former for C-vitamin, som askorbat. Noen sverger til intravenøs (IV) vitamin C – snakk med legen din før du prøver det.

Hjelp kroppen lage mer glutation

Antioksidanter er molekyler som bekjemper frie radikaler – forbindelser i kroppen som kan skade cellene dine. Kroppen din lager sine egne antioksidanter, inkludert en kraftig en som kalles glutation, som hjelper å avgifte kroppen din [referanse].

Glutation går aktiv til verkst når du er under stress, og tar hånd om giftstoffer og frie radikaler. Imidlertid kan glutation lageret tømmes raskt [referanse]. Tusen takk for hjelpen, stress.

Du får for øvrig superkraft ut av C-vitamin når du tar det med glutation. Prøv det som et tilskudd, som Bulletproof Glutathione Force, eller fyll på mat som hjelper kroppen din med å lage mer glutation, som whey protein.

Fyll på med D-vitamin for styrket immunforsvar

D-vitamin er uten tvil det viktigste næringsstoffet for nesten alle å ta tilskudd av. Vel, alle som bruker klær og ikke bor i tropene. Av de mange fordelene med vitamin D, er en av dem dens rolle i immunforsvaret.

D-vitamin støtter dine T-celler, ellers kjent som “draps celler”, fordi de dreper for eksempel virusinfiserte celler. Disse T-cellene henger rundt kroppen og venter på at immunforsvaret signaliserer dem. D-vitamin har en nøkkelrolle her i signaliseringen mellom immunsystemcellene. Like viktig er det at D-vitamin spiller en rolle å gi signalet til cellene om å roe ned når det er tid for det.

D-vitamin tilskudd er enkle å finne, men hver obs at den egner seg å ta sammen med K-vitamin. Så med Bulletproof Vitamins A-D-K får du forskningsbaserte doser av tre essensielle vitaminer i en pille. Enkelt.

Ta Sink (med kobber)

Den typiske vestlige dietten inkluderer ikke mye sinkrik mat. Og selv om du får tilstrekkelige mengder, kan immunforsvaret ditt trenge mer når det er under angrep. Så et smart tips er å legge sink til i kosttilskudd stacken.

Immunfunksjonen din avhenger av tilstrekkelig tilførsel av sink. Sinktilskudd er enkelt og få tak i, og det er en bra start. Men sink og kobber sammen (som det du finner i Bulletproof Sink med Kobber) danner et antioksidant kraftverk kalt kobber-sink superoksiddismutase (CuZnSOD). Selv om uttalelsen ikke er enkel, så er dette et av kroppens mest effektive forsvar.

En annen grunn til at sink og kobber spiller bra sammen: Hvis du supplerer sink, vil kroppen din finne kobber hvor det kan for å lage CuZnSOD, noe som kan tømme lageret hvis du har lite. Hvis sinktilskuddet ditt ikke har noe kobber, kan du øke inntaket gjennom matvarer som salat (eks: ruccola, grønnkål og bok choy), kakao og organer [referanse].

Detox med Sitron Honning Lavendel te

Når du trenger en detox-boost, kan du kombinere sitronsaft, lavendel te, aktivert kull og rå honning etter smak. Ingrediensene i denne beroligende teen har fantastiske egenskaper, som:

  • Lavendel: Beroligende og avslappende [referanse]
  • Sitron: C-vitamin kilde
  • Aktivert kull: Binder seg til giftstoffer og hjelper deg med å få dem ut av systemet ditt [referanse]
  • Rå honning*: Hjelper med å lindre riper i halsen [referanse] *Rå honning skal ikke gis til barn under 1 år.

Og til slutt, det smaker fantastisk! Ikke la kullet lure deg – det smaker ikke så mye. Det er lavendel og sitron stjeler showet her.

Skyll sinusen

Å ta inn vann i nesegangene høres ut som en ubehagelig opplevelse, men folk som gjør det, sverger til det som et middel til å fjerne et tett hode. Grunnen til dette er fordi skylling av bihulene dine vil fjerne snør og annet snacks som ikke bør være der.

Rensning av nesen kan gjøres i mange varianter – saltvannsspray, neti-potte eller yogisk skylling. Saltvann (saltvannsløsning) holder bihulene fuktige, og gjør nesen din mer komfortabel. Se video av Dave Asprey over for hvordan det kan gjøres.

Ta vare på søvnen

Mangel på søvn kan ha en så negativ effekt at selv om en gjør alt annet i denne guiden så er sannsynligheten stor for at immunforsvaret blir svekket nok til at en blir syk. Derfor er det å få nok søvn og god søvn en viktig ting å prioritere.

På grunn av denne viktigheten er søvn et felt det finnes mer og mer informasjon på og som kan fortjene et eget Google søk, så for denne guiden holder vi oss til noen av de mer enkle og konkrete tingene jeg selv gjør.

Gi deg tid til å roe ned på kvelden

Du kjenner deg kanskje igjen. Du har noe igjen på jobben som du *må* bli ferdig med og plutselig er det langt på kveld.

Jeg har merket om jeg ikke gir meg hvertfall 2 timer med noe annet enn jobb før leggetid så går det utover søvnen. Derfor har jeg satt en grense på kl 20 som det seneste jeg jobber. Det er da bedre at jeg heller begynner uthvilt på arbeidsoppgaven igjen på morgenen.

Om det allikvel skulle bli sent kan et tips være 10 minutter foran infrarødt lys før leggetid. Dette er et godt tips uansett om er stresset eller ikke.

Få hjelp med melatonintilskudd

Melatonin produksjonen i kroppen styres av lys og mørke. Når vi er våkne og solen er ute, produserer vi ikke noe melatonin. Men når det mørkner signaliserer pinealkjertelen om å frigjøre melatonin i blodet. Melatoninnivået begynner å øke omtrent to timer før du legger deg, vanligvis rundt kl. 9.

En kan da skjønne problemet skjermer og annet sterkt lys kan ha på søvnen før en legger seg.

Det kan derfor være smart å ha et melatonintilskudd på lur for å hjelpe en å sove. Med Bulletproof Sleep Mode får du ikke bare en kapsel med en forskningsbasert mengde melatonin, men også L-Ornithine som hjelper deg roe ned.

Bruk binaural beats

Binerural beats kan brukes til så mangt og er et verktøy jeg bruker både for søvn og for jobb. Kort fortalt kan du med bineural beats endre frekvensen til hjernebølgene – og produsere spesifikke hjernetilstander. Siden forskjellige aktiviteter har forskjellige hjernebølger kan bineaural beats brukes til å forbedre fokus eller hjelpe deg med søvn.

For søvn er det Delta hjernebølgen du bør oppsøke. Det beste er å høre på en sesjon som tar deg fra den våkne beta-tilstanden, gjennom alfa og deretter ned i theta og til slutt delta over en periode på 30 minutter til en time. Søker du på nett finner du gratis versjoner på Soundcloud og Youtube, og betalte via Spotify eller Holosync.

Har du Spotify kan du enkelt teste ut her. Vær dog klar over at dette er enkelt “sanger” (ikke en hel sesjon) som gjør seg best ved å sette på repeat.

Ta et detox bad

Å ta seg et varmt bad gjør at en føler seg bedre nesten umiddelbart. Det varme vannet hjelper å slappe av stive muskler og ledd, og fuktig luft åpner overbelastede bihuler. Hvis du i tillegg legger til ting som essensielle oljer, epsomsalt og bentonittleire kan det gjøre det vanlige badet til et avgiftningsbad.

Bentonittleire

Bentonittleire er et adsorberende middel. Det er ikke en skrivefeil – adsorbenter tiltrekker seg molekyler med en positiv ladning. Mange urenheter har en positiv ladning, så bentonittleire trekker dette til overflaten av huden din, og ut gjennom porene dine der det kan fjernes [referanse].

Epsomsalt

Epsomsalter er magnesiumsulfatkrystaller og er superenkelt å bruke – bare legg til litt i badekaret når vannet fyller karet.

Når det varme vannet åpner porene dine, absorberer huden magnesium fra epsomsaltene. Magnesium har beroligende effekter, og sammen med den avslappende varmen vil du være klar for en god natts søvn når du kommer ut av karet. [referanse]. Som nevnt tidligere så jobber immunforsvaret ditt når du sover, så alt du kan gjøre for å få en god natts søvn vil hjelpe kroppen din.

Siden du absorberer elektrolytter i et epsom saltbad, vil du sannsynligvis trenge å drikke litt ekstra vann etter at du har ligget i det. Vann er viktig for å skylle systemet, så sørg for å hold væskenivået ditt oppe enten du bader eller ikke.

Essensielle oljer

Essensielle oljer er et annet fantastisk tillegg til badet. Dampen fra karet gjør at du også puster inn oljen samtidig som den gir fuktighet til huden din. Du kan ikke fortynne essensielle oljer i vann – de vil bare bli liggende som dråper på overflaten. Fortynn i stedet noen dråper i en teskje bærerolje (for eksempel kokosolje eller olivenolje) før du tilsetter det i vannet. Vær forsiktig når du kommer ut av karet slik at du ikke sklir.

Hver essensielle olje har unike fordeler. Eukalyptus kan berolige stoppede bihuler og åpne en tett nese, sitron øker immunforsvaret og lavendel har en beroligende effekt som passer bra med et varmt bad.

Jeg håper denne guiden var til hjelp og at du kommer gjennom vinteren med god helse!

Til slutt: Sørg for å konsultere legen din hvis du blir truffet med en superbug som tar deg raskt ned. Disse midlene over er ikke ment å behandle noen sykdommer.

Artikler

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Forrige artikkel
Den naturlige immunforsvarguiden
Neste artikkel
Mine erfaringer med Bioptimizers Cogniobiotics