Spar 10% med abonnement – Les mer | Superstate er

Handlekurv
kr 0

Molekulært Hydrogen – Verdens kraftigste antioksidant

De siste årene har forskere og helseentusiaster blitt fascinert av de mange potensielle fordelene med molekylært hydrogentilskudd (Molecular Hydrogen).

Men selv om det får mer og mer oppmerksomhet merker vi at den fortsatt er et forholdsvist ukjent tilskudd for mange.

Så målet med denne artikkelen er å dykke dypere inn i verden av molekylært hydrogen og utforske dens fordeler helsen, og hvorfor kanskje det kan passe inn i dine helserutiner.

Viktigheten av antioksidanter

La oss starte først med antioksidanter. For en av hovedårsakene bak den økende populariteten til molekylært hydrogentilskudd er dets kraftige antioksidantegenskaper.

Antioksidanter spiller en avgjørende rolle for å nøytralisere skadelige frie radikaler som bidrar til oksidativt stress og ulike sykdommer.

I motsetning til andre antioksidanter som vitamin C og E, retter molekylært hydrogen seg selektivt mot skadelige frie radikaler, og etterlater de uskadete intakte.

Flere studier har vist at molekylært hydrogen effektivt kan redusere oksidative stressmarkører og beskytte mot oksidativ skade i forskjellige vev.

Ved å bekjempe oksidativt stress kan det bidra til å lindre symptomer og forhindre utbruddet av ulike kroniske tilstander, inkludert hjerte- og karsykdommer, nevrodegenerative lidelser og visse typer kreft.

Dette er gode nyheter, men om du er som meg, så er frie radikaler og oksidativt stress ord som det ikke er like lett å skjønne hva egentlig betyr. La oss se på det før vi går videre.

Frie radikaler og oksidativt stress

Frie radikaler er ustabile molekyler som mangler et elektron, noe som gjør dem svært reaktive.

Hva mener vi med reaktiv?

Når vi sier at frie radikaler er "svært reaktive," mener vi at de lett inngår kjemiske reaksjoner med andre stoffer. Dette skyldes at frie radikaler har et uparet elektron, noe som gjør dem elektrisk ustabile.

For å stabilisere seg selv vil et fritt radikal forsøke å "stjele" et elektron fra andre molekyler. Dette fører til en kjedereaksjon der det molekylet som har mistet et elektron selv blir et fritt radikal, som igjen vil forsøke å stjele et elektron fra et annet molekyl, og så videre.

Denne kjedereaksjonen kan forårsake omfattende skade på celler og vev, inkludert viktige biologiske molekyler som DNA, proteiner og lipider.

Dette kan igjen bidra til inflammatoriske tilstander, raskere aldring og sykdommer.

Det er nettopp derfor oksidativt stress blir sett på som problematisk for helsen.

Og det er derfor kroppen har forsvarsmekanismer som antioksidanter, som nøytraliserer disse skadelige molekylene.

For bare så det er sagt, så er ikke alle frie radikaler skadelig. Du trenger noe frie radikaler for en optimal helse da de fungerer som signamolekyler.

Et eksempel er nitrogenoksid som fremmer sunn blodstrøm og blodtrykk.

Hva er molekylært hydrogen (H2)

Molekylært hydrogen, eller H2, er det minste molekylet som finnes. Med en molekylvekt på bare 2, trenger den lett gjennom cellemembraner og kan komme til de cellene som er vanskelig å komme til.

Denne bemerkelsesverdige evnen gjør molekylært hydrogen til en utmerket kandidat for terapeutisk bruk.

Men det er ikke bare dens partikkelstørrelse og biotilgjengelighet som gjør den unik. Som jeg nevnte innledningsvis er den selektiv som antioksidant, som enkelt forklart betyr at den ikke lager unødvendig mye antioksidanter hvis kroppen din ikke trenger dem.

Og selv om molekylært hydrogen kan høres fremmed ut har du vært utsatt for hydrogen gjennom hele livet. Avhengig av ditt kosthold og tarmhelse inkludert de gunstige bakteriene i tarmene som fermenterer fiber kan du produsere omtrent 10 liter molekylært hydrogen per dag.

Du kan da kanskje lure hvorfor det skal være nødvendig med å ta ekstra tilskudd av det.

En japansk studie viser at svaret ligger i måten det produseres i kroppen din.

Når det produseres kontinuerlig i kroppen, som det vanligvis er, blir kroppen din vant til konstant eksponering.

Fordi hydrogengass er en såkalt "signalmodulator", har forskere funnet det fungerer best når det tas med jevne mellomrom eller "pulseres".

Så når du drikker et glass med høykonsentrasjon molekylært hydrogenvann maksimerer du fordelene, og med Cymbiotika sitt Molecular Hydrogen tilskudd får du den største dosen tilgjengelig på markedet (12 ppm).

Mens det er forskjellige måter å få molekylært hydrogen inn i kroppen på, som f.eks intravenøst eller ved innånding, så er faktisk det å drikke molekylært hydrogenvann en veldig effektiv samt den enkleste og mest praktiske måten å gjøre det på.

Det er dog noen ting man bør vær klar over når man lager seg et glass med molekylært hydrogen:

Drikk vannet så snart tabletten er oppløst og vannet ser fortsatt grumsete ut.

For hvert minutt som går reduseres nemlig konsentrasjonen, slik at du får nesten ingen av fordelene om du sipper det over tid.

Og med det sagt - hvilke fordeler er det du kan ha glede av med inntak av molekylært hydrogen?

Anti-inflammatoriske effekter

Betennelse er en naturlig immunrespons som bidrar til å beskytte kroppen mot skader og infeksjoner. Imidlertid kan kronisk betennelse føre til vevsskade og bidra til utvikling av en rekke sykdommer.

Heldigvis har molekylært hydrogen vist lovende antiinflammatoriske effekter.

Forskning viser at molekylært hydrogen kan påvirke inflammatoriske signalveier, redusere produksjonen av pro-inflammatoriske molekyler og forhindre aktivering av inflammatoriske celler.

Disse prosessene kan bidra til å lindre kronisk betennelse og gi lindring for personer med tilstander som leddgikt, astma og inflammatorisk tarmsykdom.

Forbedret atletisk ytelse og restitusjon

For idrettsutøvere er det avgjørende å optimalisere ytelsen og akselerere restitusjonstiden.

Tilskudd av molekylært hydrogen kan gi betydelige fordeler i denne forbindelse.

Studier har vist at molekylært hydrogen kan forbedre treningsytelsen ved å redusere tretthet og forbedre utholdenhet.

“Beneficial exercise and H2 administration promote cytoprotective hormesis,
mitochondrial biogenesis, ATP production, increased NAD+/NADH ratio,
cytoprotective phase II enzymes, heat-shock proteins, sirtuins, etc."

Canadian Journal of Physiology and Pharmacology

I tillegg ser det ut til å lindre muskelømhet etter trening og fremme raskere restitusjon fra anstrengende treningsøkter.

Disse effektene kan tilskrives molekylært hydrogens evne til å regulere cellulær energiproduksjon, redusere betennelse og støtte kroppens naturlige reparasjonsprosesser.

Etterligner effekten av faste og kan beskytte hjernen

Når du drikker vann med høye konsentrasjoner av molekylær hydrogengass, går det inn i magen og når raskt blodet ditt, og når en topp i løpet av minutter.

Det hydrogenrike blodet sirkulerer deretter gjennom hjertet og lungene. Selv om det
forlater systemet i løpet av en time, kan dets gjenværende effekter vare i timer, dager og
uker.

I tillegg vil det ta noen timer før den når sin antioksidantfunksjon gjennom Nrf2-signalveien, og det tar litt tid før disse genene blir til aktivert og produserer antioksidanter.

Men da skapes det en kaskade av fordeler:

"In your cell you have this protein, Nrf2, and it's attached to Keap1. They're
always attached together. But when you get oxidative stress … it can cleave off.
[Oxidative stress] causes the cleaving off of the Nrf2 and the Keap1, and the
Nrf2 can then diffuse into the nucleus [where] it binds to the ARE, the
antioxidant response element of the DNA. [This triggers] the production of all
these endogenous antioxidants — Phase 2 enzymes of detoxification and
antioxidation — and there are over 200 of them."

Tyler LeBaron, MSc., Ph.D

Hvis vi bryter ned dette tekniske språket så betyr det at når prosessene H2 trigger er gjennomført har forskere oppdaget at å drikke molekulært vann kan gi følgende fordeler:

• Bidrar til å redusere oksidativt stress, eller skade fra frie radikaler, forårsaket av en kosthold med høyt sukker.
  • Etterligner effekten av faste eller begrenser kalorier med opptil 20%
  • Fremmer utskillelsen av gastrisk ghrelin, et hormon som gir beskyttende fordeler for hjernen din.

Samtidig er det verdt å påpeke at når man skriver at H2 kan oppregulere produksjonen av endogene antioksidanter så inkluderer det “populære” antioksidanter som glutathione, som ofte omtalt som kroppens "master antioxidant".

Kan beskytte mot strålingsskader

En av fordelene med molekylært hydrogen er at det bidrar til å beskytte mot skade fra stråling, inkludert røntgenstråler fra medisinsk diagnostikk og gammastrålene du blir utsatt til under flyvninger.

En anbefaling vi fant fra Dr. Joseph Mercola er å ta det rett før takeoff, da det tar omtrent en time før ARE-enzymene aktiveres og du begynner å produsere endogene antioksidanter.

Deretter tar han det en tablett gang i timen så lenge han er i luften. Bland en tablett i en 0,5 flaske romtemperert vann og drikk den så snart den er oppløst.

Kaldt vann vil gjøre at tabletten oppløses langsommere, så du vil miste litt H2 mens du venter på det å løses helt opp.

Ikke bruk kullsyreholdig vann da karbondioksidgassen vil senke konsentrasjon av hydrogengass som du kan ha i vannet.

Alternativt kan du forbrede ved å ta molekylært hydrogen over to eller tre dager i forveien.

På den måten, når du blir utsatt for strålingen, vil du allerede et nivå av innebygd beskyttelse.

Hvis du trenger en CT-skanning, vurder å forbrede deg selv i over et par dager før skanningen, og deretter ta en ny dose ca. 30 minutter før testen.

Kan forynge mitokondriene

Interessant nok trigger molekylært hydrogen også varmesjokkproteinresponser (Heat shock protein responses), og dermed etterligner den noen av fordelene ved å ta badstue.

En av de viktigste fordelene med badstu og varmesjokkproteiner er at det hjelper til med å refolde feilfoldede proteiner som ikke lenger fungerer riktig, og forenkler fjerningen av disse hvis de ikke kan brettes sammen igjen.

Forskere i Japan undersøkte dette, og viste at molekylært hydrogen er i stand til å indusere mtUPR, den mitokondrielle utfoldede proteinresponsen, som antas kan fremme foryngelse av mitokondriene.

Molekylært hydrogen er også vist å kunne oppregulere kollagenbiosyntesen, og er det en ting vi setter pris på etterhvert som vi blir eldre så er det å holde nivået av kollagen oppe da dette er viktig for å holde blant annet hud og hår sunt, samtidig støtte helbredelse etter skade.

Når du ikke bør ta molekylært hydrogen

Om du har SIBO (small intestinal bowel overgrowth) kan det være smart å unngå molekylært hydrogen da disse bakteriene teoretisk sett kan livnære seg på hydrogenet.

Dette er dog ikke bekreftet, men det er en teoretisk mulighet. Så hvis du har SIBO, forsiktig evaluer hvordan du føler deg etter å ha tatt den.

Konklusjon

Siden molekylært hydrogen støtter kroppen på et så fundamentalt nivå har det store og et bredt potensiale av fordeler. Dens kraftige antioksidant og anti-inflammatoriske egenskaper, sammen med muligheten til å øke atletisk ytelse og beskytte hjernen, gjør det til et spennende forskningsområde.

Gjør en et søk i dag på "molecular hydrogen" på Pubmed (Databasen til National Library of Medicine) får man nesten 480,000 treff. Det er er med andre ord klart at dette er noe som har fått oppmerksomheten til forskere og vi kommer nok fremover til å avdekke mer om hvordan molekylært hydrogen kan støtte vår velvære samt sykdomsforebygging.

Referanser